Buzz marketing - jak skutecznie wykorzystywać marketing szeptany?

Bardzo często przekonaliśmy się o sile plotek, które mogą zarówno zaszkodzić, jak i pomóc. Pewne jest natomiast, że plotka to doskonały nośnik informacji - bez względu na jej odniesienie do rzeczywistości. Mechanizm plotki można wykorzystywać w marketingu . Jakim sposobem? Poznaj marketing plotki, profesjonalnie zwany marketingiem szeptanym.
Definicja marketingu szeptanego
Marketing szeptany, czyli buzz marketing jest formą marketingu, która wraz z rozwojem sieci internetowej znacznie zyskuje na popularności. Już z samej nazwy możemy wywnioskować o co w nim chodzi - mowa oczywiście o umiejętności przekazywania informacji z ust do ust celem wypromowania produktu. Głównym aspektem buzz marketingu jest wywołanie dyskusji, jednak odbywa się to w sposób jak najbardziej naturalny i niewymuszony.. Założeniem marketingu szeptanego jest wywołanie rozmów nt samego produktu wśród osób totalnie niezależnych.
Rola marketerów ogranicza się do pobudzenia dyskusji, dzięki czemu klient nie odczuwa narzucania mu produktu, za to w naturalny sposób rozpoczyna kontemplować, bądź dyskutować nt danego produktu. Dobra opinia i rekomendacja to doskonała siła opiniotwórcza.. Człowiek ufa znacznie bardziej znajomym i znacznie chętniej wybierze produkt sprawdzony przez kogoś z bliskiego otoczenia. Wyniki badań wykazują, że 9 na 10 konsumentów, wybierając produkt kieruje się opiniami innych użytkowników, natomiast zaledwie 14% badanych klientów poświęca uwagę reklamie samej w sobie.
Czym wyróżnia się skuteczny buzz marketing?
Buzz marketing cieszy się bardzo dużym zainteresowaniem i jest stosowany w internecie nader często i nie ma w tym nic nadzwyczajnego! Internet posiada bardzo szeroki wachlarz możliwości, dzięki którym możemy przekazywać informację, a także tworzyć sieci społeczne. Buzz marketing cieszy się szczególnym powodzeniem na blogach, czy portalach społecznościowych, a umiejętnie moderowany szeptany zaczyna się zwykle od wywołania zwyczajnej dyskusji na dany temat. Dopiero następny krok dotyczy bezpośredniego marketingu, ponieważ w nim należy delikatnie wskazać dany produkt bądź usługę.
Sposobem jest przede wszystkim naturalny, nie nachalny sposób działań. W przypadku natychmiastowego namawiania do zakupów, miast zachęcania potencjalnych klientów do danego produktu, możemy mu jedynie zaszkodzić. Nie należy zakładać osobnych wątków, aby ukierunkować dyskusję na nasz produkt, usługę, czy markę. Najlepszym sposobem jest umiejętność podłączenia się do wcześniej założonych tematów, co czyni marketing szeptany bardziej naturalnym.. Istotnym jest, że działania buzz marketingu powinny być prowadzone w sposób zgodny z kodeksem etycznym.
Nie ma w nim miejsca na piętnowanie konkurencyjnych firm, czy przekazywanie informacji nieprawdziwych. Właściwie przeprowadzony buzz marketing musi zachować w miarę neutralną, umiarkowanie pozytywną opinie na temat danego produktu, usługi lub marki, bowiem wypowiadanie się nt firmy w samych superlatywach od razu wzbudza podejrzenia wśród internautów, którzy są bardzo czujni. Zasady etyki, którymi kieruje się buzz marketing możemy odszukać na stronach WOMMA (Word Of Mouth Marketing Association).
Korzyści wynikające z marketingu szeptanego
Marketing szeptany jest doskonałą oraz skuteczną formą budowania wizerunku firmy.Marketing szeptany pozwala dotrzeć do dużej ilości potencjalnych klientów, wśród których cieszy się wiarygodnością. Dzięki działaniom długofalowym znacznie podnosi wskaźniki wyświetleń na stronie internetowej firmy, bezpośrednio przekładając się na zyski finansowe. Marketing szeptany wymaga stosunkowo małego nakładu pracy (wystarczy kilka kompetentnych osób), zaś wszelkie działania prowadzone są w oparciu o portale społecznościowe, różnorakie fora czy witryny internetowe, do których dostęp jest nieograniczony. Buzz marketing można wykorzystać do promowania niemalże każdej usługi, produktu czy nawet wydarzenia.
Solidnie przeprowadzony buzz marketing jest niezwykle skuteczną forma promocji dla firmy. Warto jednak zapamiętać, że istnieje także druga strona medalu: mianowicie, jeśli "szeptanki" o firmie są nachalne i nieudolne, marka lub produkt mogą zostać odebrane jako nieetyczne, stosujące nieuczciwe chwyty marketingowe, co negatywnie rzutuje na odbiorze całego przedsiębiorstwa przez potencjalnego klienta.
Warto zobaczyć
Największe trendy jubilerskie w 2024 roku
Nie pozwól, by stres cię pożerał – 20...