Rozpoznawanie głosu – nowy gorący trend w e-commerce i marketingu

W roku 2017 najgorętszymi tematami w marketingu i e-commerce były machine learning i sztuczna inteligencja. Ostatnie lata to gigantyczny rozwój tych technologii, co pozwoliło na budowanie strategii e-marketingowych Jakie będzie najgorętszy temat w 2018? Większość ekspertów mówi o technologiach rozpoznawania głosu.
Niedawno Google ogłosił, że aż 20 procent zapytań pochodzących z urządzeń mobilnych to zapytania głosowe. Przewiduje się, że w 2018 roku wskaźnik ten będzie wyższy o co najmniej 10 punktów procentowych.
Skąd zainteresowanie sterowaniem głosowym?
Przez lata sądzono, że sterowanie głosowe to fajna funkcjonalność. Długoletnie doświadczenia utwierdzały zaś w przekonaniu, że funkcja ta jeszcze długo nie zastąpi tradycyjnych tekstowych interakcji z komputerami czy smartfonami. Jednak postęp technologiczny sprawia, że użytkownicy urządzeń stają się coraz bardziej wymagający, a szybki dostęp do informacji, sprawniejsze korzystanie z aplikacji mobilnych oraz serwisów internetowych podnoszą swoje pozycje na liście ich priorytetów. Sterowanie urządzeniami elektronicznymi za pomocą funkcji głosowych jest odpowiedzią na te coraz powszechniejsze potrzeby. W końcu jesteśmy w stanie mówić nawet czterokrotnie szybciej niż pisać.
Co to oznacza dla e-commerce?
Sterowanie głosowe to dla e-commerce prawdziwa rewolucja. Po pierwsze jest to ogromna szansa na jeszcze bardziej dynamiczny rozwój i pozyskanie klientów, którzy nadal preferują zakupy w tradycyjnych sklepach. Systemy rozpoznawania mowy sprawią bowiem, że zakupy w internecie staną się dla nich bardziej naturalne i w efekcie łatwiejsze.
Jednak jest to dla branży także ogromne wyzwanie. Dlaczego? Wdrożenie systemów rozpoznawania mowy oznaczać będzie konieczność przebudowania większości istniejących algorytmów cross-sellingowych. Brak możliwości wyświetlenia długiej listy sugerowanych lub promowanych produktów będzie w praktyce oznaczał konieczność przygotowywania rozwiązań odpowiadających potrzebom konkretnego klienta. Zminimalizowana zostanie szansa na popełnienie błędu, przez co konieczne będzie jeszcze lepsze poznanie klientów oraz ich indywidualnych potrzeb i preferencji.
Wpływ na marketing
Jaki będzie to miało wpływ na podejmowane działania marketingowe w Internecie? W powszechnej opinii rozwój technologii rozpoznawania głosu i wzrost popularności wyszukiwań głosowych trwale zmieni rynek reklamy internetowej i pozycjonowania. Klienci poszukujący produktów za pomocą komend głosowych, nie będą zainteresowani listą 10 lub 20 wyników. W zupełności wystarczą im dwa lub trzy. Może się nawet okazać, że nie będą zainteresowani wynikami innymi niż ten, który usłyszą jako pierwszy.
Jaki będzie to miało wpływ na działania reklamowe w sieci, a w szczególności na działania realizowane za pomocą wyszukiwarek? Eksperci twierdzą, że spowoduje to jeszcze większą konkurencję zarówno w przypadku reklamy płatnej jak i wyszukiwania organicznego. Marki i dystrybutorzy nie będą już zainteresowani pozycją na pierwszej stronie. Wszyscy będą oczekiwali miejsca numer 1. Zarówno w wynikach organicznych jak i na liście produktów reklamowanych. Co to oznacza dla branży? Trudno jednoznacznie powiedzieć, ale z dużym prawdopodobieństwem można założyć, że konieczna będzie większa dywersyfikacja strategii. Powielanie działań konkurencji będzie bowiem albo bardzo kosztowne albo po prostu nieskuteczne. Potrzeba prowadzenia różnorodnych i oryginalnych działań będzie wywierać także wpływ na wykorzystywane oprogramowanie. W praktyce może to oznaczać odejście od rozwiązań standardowych i wzrost zapotrzebowania na aplikacje dedykowane.
Materiał zewnętrzny
Warto zobaczyć
W przyszłym roku będą obowiązywać nowe...
Polski Ład w Twojej gminie – jakie są 4...